Toplam sahip olma maliyeti (TSM), bir aracın gerçek maliyetini, satın alma ve bakım gibi ilişkili tüm masrafları dahil olmak üzere hesaplanmasıdır. Doğru bir TSM hesaplaması, şirketinizin filo araçlarının ne zaman değiştirileceğinin belirlemesine veya kiralık araçlara geçiş yapmayı düşünmesine yardımcı olabilir. TSM’ni dikkatli bir şekilde ölçmek önemlidir, çünkü yanıltıcı bir hesaplama, varlıklarınızın maliyetine yanlış bir bakış açısı getirebilir ve finansal kararlara zarar verebilir.
Peki, toplam sahip olma maliyetini nasıl hesaplarsınız?
Ernst&Young (E & Y) , 2012 yılında TSM hakkında geniş bir araştırma yapmış ve bu hesaplama için başlıca maliyet kategorilerini, sermaye maliyeti, bakım, varlık amortismanı, lisanslama ve taşıt yönetimi maliyeti olarak belirlemiştir. Çalışmada, E & Y TSM’nikilometre başına maliyet olarak hesaplamanın en doğru karar olacağını belirtmiştir.
Sermaye maliyeti, özellikle varlıkları nakit kullanarak satın alan küçük ve orta ölçekli işletmeler için en çok gözden kaçan maliyettir. İşletmeler finansmana ihtiyaç duymadan varlıkları satın aldıklarında, çoğu zaman bunun TSM hesaplamasına dahil edilmesine gerek olmadığı düşünürler. Ancak, bu durumun aksine, işletmeler bu satın almanın para kaybını hesaba katmalıdırlar. Başka bir deyişle, bir geri dönüşü olacak paranın harcanarak farklı şekilde kullanılmasının varlığın maliyetine dahil edilmesi sağlanmalıdır.
Filo alımlarında ölçeklendirmenin toplam sahip olma maliyetini etkilediği tespit edilmiştir. Filo büyüklüğü ne kadar büyük olursa, birim başına TSM değeri o kadar düşük olmaktadır (km. başına maliyete göre ölçülürse). Bunun birkaç nedeni vardır.Daha büyük filo alımlarında bayilerle daha fazla ve daha iyi şartlar için pazarlık etme gücüne sahip olunur. Ayrıcabakımlarındaha ekonomik olması sağlanabilmektedir.
Daha küçük ölçekli filolar, satın alınan aracı daha verimli kullanarak, daha iyi yeniden satış değerleri gerçekleştirerek, maliyetleri iyileştirerek ve bakımları daha kaliteli ve daha uzun sürelerdeyaptırarak filo maliyetini daha avantajlı hale getirebilirler.
Bir aracın veya varlığın bakım maliyeti, kullanım ömrü boyunca artar. Aracın ilk ve yedinci yıllarında gerçekleşen en büyük artışlarla birlikte, katlanarak artan bakım maliyetleri hesaplanmıştır. Tamir ücreti , bir yıl hizmetteiken araç başına ortalama 14.80 $ iken, üç yıldan fazla bir süredir hizmet verdikten sonra araç başına 68.62 $ ‘a çıkmaktadır. Birçok filoda, çalışma süresinin yedinci yılını doldurmuş araçlar, bir miktar korunmuş değeri ile satılabilir.
Tabii ki yaş, bakım maliyetlerinin tek belirleyicisi değildir. Araç bakımının kalitesi ve sürekliliği, zaman içindeki maliyetleri de etkiler. İpucu: Araçlarınızın ömrü boyunca bakım kalitesini sağlamak için güvenilir bir bakım firması seçin. Hizmet dışı kalma süresinin maliyetininde TSM hesaplarına dahil edilmesi tavsiye edilir.
Araçlarınızın değeri, zamanla yıpranma nedeniyle azalır. Şirketler genellikle amortismanı, tahmin edilen faydalı ömrün sonunda 0 olarak kabul ederler. Ancak, tipik olarak, varlıklar beş yıldan altı yıla kadar satın alma fiyatının yüzde 20’sinde ve on yıldan sonra satın alma fiyatının yüzde 10’unda değerlenebilir.
Dolayısıyla, yeni araç satın alırken, daha düşük amortisman oranlarına sahip olanları tercih edin. Böylece, gelecekte satacağınız zaman daha büyük bir artık değer elde edersiniz.
Ruhsat ve araç yönetim maliyetlerinizi TSM hesabınıza dahil etmeyi unutmayın. Bu maliyetler bir filodan diğerine değişebilir. Hesaplamanızdaki tüm ilişkili maliyetleri dikkatlice değerlendirin.
Sonuç olarak, Toplam Satın alma Maliyetini hesaplamak, araç filonuzun performansına dair önemli kararlar vermenizi sağlayacaktır.